אם התעניינתם אי פעם בקידום אתרים לאתר שלכם או קיבלתם הצעת מחיר לחבילת בניית אתר + קידום אתר, אתם בוודאי יודעים שאחד הדברים החשובים ביותר לגוגל כיום הוא איכות התוכן וההתאמה שלו למה שהגולשים מחפשים.
אבל יש עוד אלמנט לא פחות חשוב: אתרים אחרים שיקשרו לאתר שלכם, או כמו שקוראים להם "קישורים חיצוניים", או "קישורים נכנסים". לפעמיים תראו גם את המילה "לינקים" שהיא גרסה מעוברתת של המילה "Link".
מדוע לינקים כל כך חשובים?
מנועי החיפוש הראשונים, שבתחילת דרכם היו פלא של ממש, החלו עם הזמן להחזיר תוצאות חיפוש יותר ויותר גרועות. הייתה לכך סיבה טובה: מי שבנה את אתרים ורצה לקדם אותם הבין שאפשר לעבוד על מנועי החיפוש האלו בקלות אם משבצים את מילות המפתח שהגולש מחפש בצפיפות גבוהה במיוחד.
כאשר סרגי בריין ולארי פייג', המייסדים של גוגל, הציגו את מנוע החיפוש שלהם ב-1998, הם הבינו שמשהו צריך להשתנות ואי אפשר למדוד את הרלוונטיות של אתר רק על פי התוכן שבו.
לפי נקודת המוצא שלהם, שעומדת בבסיס האלגוריתם של גוגל עד היום, אם עמוד הוא רלוונטי באמת ועונה על הצורך של הגולש, הוא היה חייב לקבל אמון גם מאתרים אחרים ברשת. לא נעבור כרגע על כל הנוסחה המקורית של גוגל, אבל הרעיון הכללי הוא שהאלגוריתם של גוגל התייחס אל כמה אתרים נבחרים כאתרים בעלי סמכותיות גבוהה במיוחד ומשם החל לסרוק את הקישורים בין האתרים השונים ברשת.
צריכים ייעוץ מקצועי בתחום השיווק ובניית אתרים? מלאו פרטים לשיחץ ייעוץ 1:1
כיצד השתנה השימוש בקישורים במשך ההיסטוריה של גוגל (ולמה זה חשוב)
באופן לא מפתיע, למרות שבתחילה האלגוריתם של גוגל היה יחסית חסין ממניפולציות, במשך הזמן אנשים שביצעו אופטימיזציה למנועי חיפוש (SEO) (מקדמי אתרים) הבינו שבאמצעות "בניית קישורים" מלאכותית ניתן להשיג ביצועים טובים יותר בתוצאות החיפוש של גוגל.
לרוע מזלה של גוגל, המניפולציות האלו היו יחסית פשוטות. בדרך כלל היה מספיק לקשר מאתר א' לאתר ב' עם מילת המפתח בה מקדם האתרים בחר להתמקד. המשמעות הייתה שמי שהפנה יותר לינקים לאתר שלו בדרך כלל גם התקדם מהר יותר.
במשך השנים גוגל הפכה את האלגוריתם שלה למורכב יותר והחלה לנתח גם את איכות הקישורים ועד כמה הם מגוונים כדי להבדיל בין כאלו שנוצרו באופן מלאכותי לכאלו שנוצרו באופן טבעי.
אתרים שהשתמשו בטקטיקות פשוטות יחסית שעבדו עד אז החלו לרדת בדירוגים או אפילו קיבלו אזהרות "אישיות" מגוגל.
איך בכלל מנתחים את איכות הלינקים?
אם נפרק את המאפיינים של קישור ממוצע, נוכל לראות שהוא הרבה יותר מסתם מילה שאפשר ללחוץ עליה בטקסט.
1.מאיפה הוא יוצא? (אתר ועמוד ספציפי)
2.לאן הוא מפנה (אתר ועמוד ספציפי)
3.מאיזה טקסט הוא מורכב, נקרא גם "טקסט עוגן" (בעיקרון יש גם קישורי תמונה, אבל הם פחות נפוצים כיום).
מכיוון שחברת גוגל מנסה להילחם כמה שיותר במניפולציות מלאכותיות, הקישורים הכי איכותיים לרוב צריכים לענות על הדרישות האלו:
1.האתר ממנו יוצא הקישור חייב להיות אתר איכותי עם תוכן טוב וכזה שכבר צבר איזשהו וותק אצל גוגל. דרך טובה לגלות זאת היא לבדוק על אילו ביטויים בדיוק הוא מקודם בהתאם לתוכן שנמצא בו.
2.התוכן שממנו יוצא הקישור גם הוא חייב להיות איכותי וקשור עד כמה שניתן לשני האתרים. גוגל כבר הודיעה שממאי 2024 היא תשים עין על אתרים שמפיצים תוכן באיכות נמוכה באתרים איכותיים.
הנה כמה דוגמאות לשילובים שיכולים לעבוד טוב:
- מאמר של רופא פרטי על רשלנות רפואית שמקשר לאתר של עורך דין שעוסק ברשלנות רפואית
- מאמר על משכנתאות של יועץ משכנתאות שמקשר לאתר של יועץ לכלכלת המשפחה
- מאמר על מסלולי טיול מאתר בתחום הצימרים לאתר של חברת תיירות
כמו שאתם רואים, שני האתרים אמורים להיות חופפים, אבל לא לשבת בדיוק על אותה המשבצת.
3.טקסט הקישור – זו אולי הנקודה הכי שנויה במחלוקת. יש דעות לכאן ולכאן בנוגע לטקסט הקישור הרצוי. לרוב יוצרים אוסף של קישורים עם טקסטים שונים כדי לא לשים את כל הביצים בסל אחד.
לדוגמה:
- טקסט הקישור הוא ווריאציה על מילת המפתח שרוצים לקדם. הסיבה היא ששימוש מדויק במילת המפתח הוא אינדיקטור לספאם בעיני גוגל
- טקסט הקישור הוא שם של אתר או אדם – מתאים לקישור ישירות לעמוד הבית
- טקסט ארוך שמתאר את הדף אליו הוא מפנה
- כתובת אתר מקוצרת (בלי התחילית https://www.)
מלבד זאת יש שני סוגים מיוחדים שבעבר היו ידועים כ- nofollow:
1.קישורי UGC – קישורים של תוכן גולשים (לדוגמה, כאלו שנוצרים על ידי גולשים שמגיבים בבלוג)
2.קישורי עם סימון Sponsored – מדובר בלינקים שהם חלק ממאמר ממומן.
גוגל מתייחסת אל הקישורים האלו כהמלצה בלבד וניתן להניח שההשפעה שלהם על הדירוגים היא מועטה מאוד. מצד שני, יש סברה ששימוש בהם יוצר גיוון ולכן הם יכולים למנוע שינויים קיצונים בדירוגים כשגוגל מעדכנת את האלגוריתם שלה.
למה בשנים האחרונות קניית קישורים נעשתה כל כך פופולארית?
בעבר קנייה של קישורים הייתה טאבו של ממש ומרבית האתרים שעשו שימוש בטקטיקות כאלו היו אתרים מתחומים אפרוריים כמו הימורים או אתרים פיננסים שעסקו בהשקעות בסיכון גבוה (לדוגמה, פורקס).
היום שירותים של בניית קישורים תמורת תשלום הם כבר הרבה יותר "מיינסטרים". אנשים יודעים להיזהר יותר, התוכן הרבה יותר איכותי וגם האתרים המשמשים למטרה הזו הם אתרים של ממש ולא כל מיני בלוגים שנראה כאילו בנו אותם בשעה וחצי…
איך תבחרו בחברה אמינה לבניית או קניית קישורים?
1.אל תשתמשו בשום שירות של כתיבת מאמרים שמשולב בבינה מלאכותית, לפחות לא בעברית. כתיבת AI בעברית היא עדיין לא מספיק איכותית והרבה פעמיים התוצאה נראית כמו תרגום מכונה (למרות שהתוכן נכתב כביכול מלכתחילה בעברית).
2.אל תשלמו לפני שתדעו בדיוק באילו אתרים החברה משתמשת. יש אתרים בכל מיני רמות והאיכות של האתר משפיעה ישירות על המחיר: החל מכמה מאות שקלים ועד אלפי שקלים לאתרים ידועים כמו אתרי החדשות הגדולים.
במידת האפשר מוטב שיהיה מדובר באתרים שמתמקדים בנושא ספציפי, לרוב אלו יהיו האתרים היותר יקרים.
3.התוכן מן הסתם חייב להיות כתוב טוב. לא ברמה אקדמאית כמובן, אבל שיהיה ברור ויתן לגולש ערך כלשהו.
לדוגמה, מאמר סתמי שמסביר לנו למה אנחנו צריכים מנעולן הוא מאמר פחות טוב ממאמר שמסביר על סוגי המפתחות השונים ואיך משכפלים אותם.
אם אתם לא סומכים על התוכן שנכתב עבורכם, בקשו לספק אתם את התוכן.
לסיכום
- לקישורים יש עדיין חשיבות גבוהה מאוד בכל מה שקשור לקידום אתרים והתברגות במקומות גבוהים
- יש הרבה דרכים לבנות אותם ורצוי לגוון כמה שיותר
- כאשר אתם פונים לחברה מתמחה שמספקת שירותי בניית קישורים, שימו לב באיזה אתרים היא משתמשת, מה האיכות שלכם ומה אתם מקבלים יחסית למחיר